Impreza

impreza

Impreza WRX

Impreza WRX är en fyrhjulsdriven kompakt sportbil tillverkad av den japanska biltillverkaren Subaru , ursprungligen baserad på Impreza skapad för World Rally Championship 1992.  Subaru hävdade att namnet WRX står för ”World Rally eXperimental”. Från och med 2015 års modeller har WRX-sortimentet delats från Impreza, med en annan karossstil som inte erbjuds som en extra halvkombi / vagn , som introduceras som den separata Levorg -modellen.

WRX STI Launch Edition

Under 2015 släppte Subaru WRX STI Launch Edition, med 1000 enheter som erbjuds i Nordamerika. Alla 1 000 av dessa Launch Edition-modeller målades i World Rally Blue Pearl tillsammans med guldmålade 18-tums BBS smidda lättmetallfälgar. På interiören sågs svarta sömmar och blå läderaccenter på dörrkorten samt på golvmattorna och Alcantara-klädda säten. Alla Launch Edition-bilar fick en kort växling och nyckelfri åtkomst med tryckknappsstart

Impreza

WRX STI S207

2015 släppte Subaru även WRX STI S207, begränsad till 400 enheter sålda endast för den japanska marknaden. S207 använde 2-liters EJ20-motorn som var inställd till 241 kW (328 PS; 323 hk) och 318 lb⋅ft (431 N⋅m) vridmoment. Uppgraderingarna inkluderar också ett snabbare förhållande 11-till-1 styrställ (jämfört med 13-till-1 för standardenheten). STI-spec Recaro främre skopsäten, Bilstein justerbar DampMatic II främre fjädring och borrade rotorer fastklämda av Brembo monoblock sex-kolvar främre bromsok och fyra-pots bakre bromsok. Upp till 200 av enheterna kan utrustas med NBR Challenge Package, som har en kolfibervinge och ett märke som firar Subarus klassseger vid 2015 Nürburgring 24 Hours

WRX STI Hyper Blue

Under 2016 släppte Subaru specialutgåvan WRX STI Hyper Blue, med produktion begränsad till 700 enheter för USA. Den nya färgen täcker utsidan, och den är även offset med blanksvarta 18-tums BBS-hjul, märken och spegelkåpor. Blå sömmar för in färgen i interiören, och Subarus sjutums navigationssystem med en stereo med nio högtalare är standard för denna version. I Australien meddelade Subaru att specialutgåvan WRX Premium Hyper Blue med CVT automatisk kommer att begränsas till 200 enheter riktade till kunder, och WRX STI Premium med den sexväxlade växellådan kommer att vara begränsad till endast 50 enheter. Kanada fick 200 enheter med namnet ”Hikari” <japanska för ordet shine, med nyckelfärdig start, grundläggande stereo utan GPS-huvudenhet och måntak.

WRX STI S208

Under 2017 släppte Subaru WRX STI S208, begränsad till 450 enheter sålda endast för den japanska marknaden. S208 använde en 2,0-liters EJ20- motor trimmad till 329 hk (245 kW) och 432 N⋅m (319 lbf⋅ft) vridmoment. 

Den har andra uppgraderingar som liknar de för WRX STI S207 – en snabbare styrstång i förhållandet 11:1, Bilstein DampMatic II främre fjädring, Recaro främre skopstolar, 19-tums BBS-hjul, borrade rotorer fastklämda av Brembo monoblock sexkolvs främre bromsok och bakre bromsok med fyra krukor, intercooler-vattenspray, ett vridmomentvektorsystem och mer. 

Upp till 350 enheter kan utrustas med NBR Challenge Package, som har en kolfibervinge, främre läppspoiler och tak. S208 erbjöds i 3 färger – WR Blue Pearl, Crystal White Pearl och Cool Grey Khaki (endast tillgänglig med NBR Challenge Package). Standardmodeller kostar 6 264 000 ¥ med skatt och NBR Challenge-paketutrustade modeller kostar 6 890 400 ¥ (63 229 $) med kolfiberläppspoilern eller 7 106 400 ¥ med kolfiberbakvingen.

WRX STI Diamond Edition

Som ett sätt att fira 30 år av STI-namnskylten (2018), erbjöd Subaru en begränsad upplaga av WRX STI Diamond Edition som utvecklades av Subaru Southern Africas tekniska team, vilket gör den exklusivt tillgänglig för regionen med endast 30 som produceras. WRX STI Diamond Edition drivs av en 2,5-liters boxermotor med hög boost turboladdad som ger 260 kW (350 hk) vid 4 500 rpm och 464 N⋅m (342 lb⋅ft) vridmoment vid 4 000 rpm. 

Ommappningen av den elektroniska styrenheten och monteringen av ett prestandaavgassystem har bidragit till förbättrad prestanda. En ny motorstag har monterats för bättre stabilitet och balans. WRX STI Diamond Edition åker 20 mm lägre än standard WRX STI och bodykit, i en High Viz-gul sänker fronten ytterligare med 10 mm. 

Spoilervingen får ett STI-märke i rostfritt stål som är unikt för denna limited edition-modell och högblanka svarta Diamond Edition-märken visas på sidorna av den bakre vingen. WRX STI Diamond Edition åker på 19-tums lätta och mörklagda aluminiumfälgar i Y-design.

WRX 50th Anniversary Edition

För Subarus 50-årsjubileum 2018, fick WRX tillsammans med varandras modeller av Subaru en version i begränsad upplaga med ett topptrimmat fordon med exklusiv blå färg med satinkromstilisering och 50-årsjubileumsaccenter. Dessa accenter inkluderar märken på sidan av fordonet, interiör med silvertema, med silversömmar och silverbälten, och Recaro-säten med en broderad 50-årsjubileumssymbol tillsammans med matchande golvmattor. Produktionsmängderna var begränsade till 1 050 för Crosstrek, Forester, Impreza, Legacy och Outback, tillsammans med BRZ fick 250, medan WRX fick 600 enheter och STI fick 200, för totalt 6300 unika bilar

WRX STI Typ RA

För 2018 års modell introducerade Subaru of America WRX STI Type RA för att fira det framgångsrika rekordförsöket att bli den snabbaste sedanen runt Nürburgring. [39] Denna numrerade begränsade upplaga var begränsad till 500 exempel för USA och 75 exempel för Kanada. WRX STI Type RA hade 19″ guldfärgade smidda hjul, koltak och spoiler, bland andra ändringar. [ 40] Bilen hade också ett kolfibertak och bakvinge. Den fanns tillgänglig i tre färger: World Rally Blå pärla, svart och vitt.

Uppgraderade kolvar användes, vilket ökade hästkrafterna med 5 till 310 hk (4 till 231 kW), och lades även till på alla STI-modeller från 2019 årsmodell.

Depå.se

Impreza Impreza Impreza

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

0
    0
    Din varukorg