Bilcross bygger i grund och botten på samma princip som Folkrace. Efter tävling är alla bilar till salu på s.k. anbud. Anbuden skiljer sig dock från Folkrace. Bilcrossens anbud ligger på 23.000:- (Folkrace 8000:-) Detta gör givetvis att bilarna kan kostas på, men inte hur mycket som helst. Det ska vara förhållandevis billigt att köra!

En Bilcrossbil bjuder på en snabb och bra körupplevelse! Tävlingarna består av korta, täta heat på tre eller fyra varv beroende på banans längd. Efter tre kvalomgångar går de snabbaste vidare till final.

Motorn på en Bilcrossbil får trimmas fritt, men utan turbo eller kompressor. Tanken med denna klass är att man ska kunna använda sin s.k. ”festivalbil” alternativt sin ”gamla” rallycrossbil att köra med. (Not: Festivalbil beskriver en bil som kostats på mer än 8.000:- för att köras i en stortävling.)

Alla bilar är tvåhjulsdrivna med fri modifiering av hjulupphängningar. Drivning får konverteras fritt från fram- till bakhjulsdrift etc. Reglementet ger utrymme för egna lösningar.

Grenen påminner om både Folkrace och Rallycross och många av tävlingarna körs på rallycrossbanor och bättre folkracebanor. Redan året man fyller 16 kan man börja tävla.

Tanken är att man kommer från Folkrace men även nya förare är såklart välkomna. Nästa steg kan t.ex. bli Rallycross, Crosskart eller Rally.

Bilcross är en ny motorsport

Bilcross är en relativt ny motorsport i Sverige, 2016 skrev Kenneth Karlsson de första reglerna för Bilcross och planeringen fortsatte under 2017, år 2018 inleddes ett samarbete med Nitroz och BDS kom med som huvudsponsor.

Första tävlingen kördes den 21 april 2018 och serien hette BDS-Masters, klassen gick tillsammans med Rallycross under första året, men andra året hade intresset för klassen blivit så stort så att det inte längre fanns plats att köra tillsammans utan Bilcross kördes då som en egen serie med 5 deltävlingar och med SM status.

Under 2020 hade intresset ökat ytterligare med hela 210 deltagare under säsongen. 2021 körs serien med 6 deltävlingar och 2022 var antalet deltävlingar uppe i 7 st. Upphovsman till Bilcross klassen i Sverige är Kenneth Karlsson.

Tekniska regler bilcross

Tillåtna bilar:

Samtliga täckta av bilfabrikant serietillverkade person- eller kombibilar som är/har
varit typbesiktigade i Sverige med chassiet i stål eller järn. S.k. minibuss (lastbil),
SUV eller limousiner är inte tillåtna.

Förarens personliga säkerhetsutrustning:

Flamsäker overall
Skor av flamsäkert material
Handskar av flamsäkert material
Stödkrage av flamsäkert material. Eller HNRS / FHR- skydd med anpassad hjälm
Balaklava av flamsäkert material.
Godkänd hjälm

Flamsäker overall:

Vid nationella tävlingar i Sverige ska overallen vara enligt ett av följande alternativ:
minst 2-lagers FIA 1986 standard eller Norm 8856-2000 overall.
minst 2-lagers EN 533 index 3 overall.
minst 2-lagers UNE EN ISO 150 25 overall.

För samtliga overaller gäller att dessa är utformade och uppsydda så att den väl
skyddar hela kroppen inkl. nacke, vrister samt handleder. Overallen får inte vara
tvådelad.
Det är absolut förbjudet att trycka reklam eller annan information direkt på
tävlingsoverallen. Tänk på att föraroverallen inte är någon mekaroverall.

Skor:

Ska skydda hela foten inkl. vristen (känga modell).
Skon ska vara av flamsäkert material.
Bindsulan eller sulan på skon ska vara av flamsäkert material.
Yttersulan kan vara av gummimaterial

Handskar:

Ska täcka handleder och gå omlott på overallens ärm.

Hjälm:

För samtliga förare i svenska tävlingar gäller följande hjälmbestämmelser. Den
hjälmvikt som anges nedan ska vara totalvikten, vilket inkluderar all typ av
extrautrustning på hjälmen såsom skärm, visir mm.

bilcross


Biltyp: Täckta bilar Hjälmtyp: Jethjälm, ska täcka nacke och öron Max vikt: 1200 g

bilcross


Biltyp: Täckta bilar Hjälmtyp: Jethjälm med HNRS/ FHR-skydd Max vikt: 1900 g

bilcross

HANS-skydd

bilcross

Hybrid-skydd

Källa: SBF

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

0
    0
    Din varukorg