Banracingens historia

Banracing har funnits sedan bilens uppfinning. Lopp av olika slag organiserades, med de första registrerade så tidigt som 1867. Många av de tidigaste händelserna var i själva verket tillförlitlighetsförsök , som syftade till att bevisa att dessa nya maskiner var ett praktiskt transportsätt, men blev snart ett viktigt sätt för biltillverkare att demonstrera deras maskiner. På 1930-talet hade specialiserade racingbilar utvecklats.

banracing

Det finns nu många olika kategorier, var och en med olika regler och förordningar.

Vissa bevis finns kvar på racerbanor som utvecklats i flera forntida civilisationer. De mest utvecklade forntida racerbanorna var de antika grekernas hippodromer och Romarrikets cirkusar ( cirki ) . Båda dessa strukturer var designade för häst- och vagnkapplöpning . Circus Maximus stadion i antikens Rom kunde rymma 200 000 åskådare.

Tävlingsanläggningar fanns under medeltiden , och det finns uppgifter om att en allmän kapplöpningsbana öppnades på Newmarket , i London, 1174. År 1780 skapade earlen av Derby en hästkapplöpningsbana på sin egendom i Epsom; det engelska derbyt fortsätter att hållas där idag. Racerbanor på de brittiska öarna är baserade på gräs, så kallade gräsbanor. I USA är racerbanorna jord.

banracing

Med tillkomsten av bilen i slutet av 1800-talet och början av 1900-talet designades racerbanor för att passa karaktären hos motordrivna maskiner. De tidigaste banorna var modifierade hästkapplöpningsbanor. Racingbilar i sådana anläggningar började i september 1896, vid Narragansett Park i Cranston, Rhode Island . Indianapolis Motor Speedway öppnades i augusti 1909.

Från början av 1900-talet kördes motorcykeltävlingar på höga, välvda träracebanor som kallas brädbanor . Under 1920-talet kördes många av loppen på AAA Championship-banan på sådana brädbanor. Moderna kapplöpningsbanor är designade med åskådarsäkerheten av största vikt, efter incidenter med dödsfall för åskådare och banmarschaller . Dessa involverar ofta avrinningsområden, barriärer och höga stängsel.

Det första förarrangerade matchloppet med två självdrivna vägfordon över en föreskriven rutt inträffade klockan 04:30 den 30 augusti 1867, mellan Ashton-under-Lyne och Old Trafford, England, en sträcka på 13 km. Den vanns av Isaac Watt Boultons vagn.

Biltävlingar med förbränning började strax efter konstruktionen av de första framgångsrika bensindrivna bilarna. Den första organiserade tävlingen var den 28 april 1887 av chefredaktören för Parispublikationen Le Vélocipède , Monsieur Fossier. Den gick 2 kilometer (1,2 mi) från Neuilly Bridge till Bois de Boulogne.

Den 22 juli 1894 anordnade den parisiska tidskriften Le Petit Journal vad som anses vara världens första biltävling, från Paris till Rouen. Hundratvå tävlande betalade en inträdesavgift på 10 franc . 

Den första amerikanska biltävlingen hålls i allmänhet för att vara Thanksgiving Day Chicago Times-Herald- loppet den 28 november 1895. Pressbevakning av händelsen väckte först betydande amerikanskt intresse för bilen.

Targa Florio var ett uthålligt billopp för öppen väg som hölls i bergen på Sicilien i Italien nära öns huvudstad Palermo . Det grundades 1906 och var det äldsta sportbilstävlingsevenemanget , en del av World Sportscar Championship mellan 1955 och 1973.

Den äldsta överlevande sportbilstävlingen är 24-timmars Le Mans , som började 1923. Den drivs av Automobile Club of the West (ACO). Team Ferrari vann loppet 2023.

Med bilkonstruktion och racing som dominerades av Frankrike arrangerade den franska bilklubben ACF ett antal stora internationella tävlingar, vanligtvis från eller till Paris, i anslutning till en annan storstad, i Frankrike eller någon annanstans i Europa.

Aspendale Racecourse , i Australien, var världens första specialbyggda motorracingbana, som öppnade i januari 1906. Den päronformade banan var nära en mil lång, med lätt krökta kurvor och en grusyta av krossad cement.

Brooklands , i Surrey, England, var den första specialbyggda ”bankade” motortävlingsarenan som öppnade i juni 1907. [6] Den var en 4,43 km (2,75 mi) betongbana med höghastighetsbackar.

En av de äldsta befintliga specialbyggda bilracingbanorna i USA, som fortfarande används, är den 2,5 mil långa (4,0 km) Indianapolis Motor Speedway i Speedway, Indiana . Det är den största idrottsplatsen av någon sort i världen, med en toppkapacitet på cirka 257 000+ sittande åskådare. 

NASCAR grundades av Bill France Sr. den 21 februari 1948, med hjälp av flera andra förare på den tiden. Det första NASCAR ” Strictly Stock ”-loppet någonsin hölls den 19 juni 1949 på Daytona Beach, Florida, USA.

Från 1962 tog sportbilar tillfälligt ett baksäte till GT-bilar , med Fédération Internationale de l’Automobile ( FIA) som ersatte världsmästerskapet för sportbilar med det internationella mästerskapet för GT-tillverkare. 

Från 1962 till 2003 hette NASCARs främsta serie Winston Cup Series, sponsrad av RJ Reynolds Tobacco Companys cigarettmärke Winston . Förändringarna som blev resultatet av RJR:s engagemang, såväl som minskningen av schemat från 56 till 34 lopp per år, etablerade 1972 som början på NASCARs ”moderna era”.

IMSA GT-serien utvecklades till den amerikanska Le Mans-serien , som körde sin första säsong 1998. De europeiska tävlingarna blev så småningom den närbesläktade europeiska Le Mans-serien , som båda blandar prototyper och GT.

Turismo Carretera (TC) är en populär racerbilsserie i Argentina, och en av de äldsta bilsportserierna som fortfarande är aktiva i världen. Den första TC-tävlingen ägde rum 1931 med 12 lopp, var och en i olika provinser. Future Formel 1-stjärnan Juan Manuel Fangio (Chevrolet) vann 1940 och 1941 års upplagor av TC. Det var under denna tid som seriens rivalitet mellan Chevrolet och Ford började, där Ford fick de flesta av sina historiska segrar.

Under de senaste åren har bilracing sett en transformativ förändring, som ekar tidigare pivoter. Industrin, ungefär som de bilar den förkämpar , har varit tvungen att navigera genom hårnålssvängarna av en global pandemi och en ihållande chipbrist, som var och en hotar att spåra ur produktionsscheman . Samtidigt kartläggs en ny kurs mot en elektrisk framtid, en dramatisk förändring i riktning som utmanar det gamla gardet av bensinmotorer. Det finns också ett växande antal evenemang för elektriska racingbilar, som Formel E , Eco Grand Prix eller Electric GT Championship . Depån.se

Banracing

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

0
    0
    Din varukorg