Racingdäck
Racingdäck (så kallade R-däck) har mycket styva däckssidor, vilket gör att de inte kränger som vanliga gatdäck vid hård körning på bana. De har också en speciellt mjuk gummiblandning, vilken ger extremt bra grepp och ökar därmed bilens prestanda vid främst kurvtagning
Till nackdelarna hör kort livslängd, lågt motstånd till vattenplaning samt att fordonet kan utsättas för avsevärt högre krafter än med gatdäck. Respektive racingseries reglemente listar vilka däckfabrikat/-modeller som tillåts[7].
Racingdäck
Välj rätt däck för din körning!
Däckets historia
- 1843 – Charles Goodyear återupptäckte vulkanisering. Denna teknik var känd redan 1600 f.Kr. hos Olmecfolket i Mellanamerika, vilka vulkaniserade naturgummi med hjälp av saften från en vild vinranka[3].
- 1846 – Robert William Thomson utarbetade teorin om ett luftfyllt däck och beviljades patent.
- 1880 – John Boyd Dunlop började tejpa däck till cykelhjul.
- 1888 – Det första kommersiella luftfyllda cykeldäcket tillverkades av Dunlop.
- 1889 – Dunlop beviljades patent på luftfyllda gummidäck i Storbritannien.
- 1889 – Adolphe Clément såg ett Dunlopdäck i London och köpte rätten att tillverka däcket i Frankrike för 50 000 francs.
- 1890 – Dunlop och William Harvey du Cros inledde däcktillverkning på Irland; förbättrad konstruktion gjorde tejpning av däck på fälg onödig.
- 1891 – Dunlops patent ogiltigförklarades till förmån för Thomsons.
- 1891 – Bröderna Michelin beviljades patent på ett löstagbart däck, vilket användes av Charles Terront för att vinna världens första långlopp på cykel, Paris-Brest-Paris.
- 1893 – Bomullsförstärkta stommar kom i bruk.
- 1894 – E.J. Pennington uppfann ballongdäcket.
- 1895 – Michelin introducerade luftfyllda bildäck, André Michelin använde däck med stomme i Paris-Bordeaux-Paris-rallyt.
- 1900 – Däckstomme infördes hos BF Goodrich.
- 1903 – Goodyear Tire Company beviljades patent på slanglösa däck, vilket dock inte infördes förrän 1954 av Goodyear på Packard[4]
- 1904 – Även Goodyear och Firestone började tillverka däck med stomme. Delbara fälgar infördes, vilket gjorde det möjligt för bilisterna att själva laga sina punkteringar.
- 1906 – Luftfyllda däck användes för första gången på ett flygplan.
- 1908 – Frank Seiberling uppfann däckmönster, vilket gav radikalt förbättrad väghållning på våt/slirig vägbana.
- 1910 – Silvertown Rubber Company i London blandade in kimrök i det vita gummit för att skydda det mot solens strålning och därigenom öka hållbarheten.
Racing däckets historia
- 1919 – Goodyear och Dunlop lanserade luftfyllda däck för tunga fordon.
- 1929 – Massiva däck upphörde att användas på bilar.
- 1937 – BF Goodrich introducerade däck av kommersiellt syntetiskt gummi.
- 1938 – Goodyear introducerade däckstommar av rayon.
- 1946 – Michelin introducerade radialdäck.
- 1947 – Goodyear introducerade däckstommar av nylon.
- 1947 – BF Goodrich lanserade slanglösa däck[5].
- 1963 – Goodyear introducerade däckstommar av polyester.
- 1968 – Förenta staternas Department of Transportation (DOT) klassningsmärke krävs på nya däck i USA.
- 1974 – Pirelli införde lågprofildäck.
Racingdäck Racingdäck Racingdäck