Volvo P1800
P1800 började tillverkas 1961 och tillverkades fram till 1973, de sista åren som Volvo 1800 ES. Den första Volvo-modellen med B18-motorn.
Volvo hade tidigare byggt sportbilen Volvo Sport med internbeteckningen P1900, men det var med P1800 som man nådde framgång med sportbilskonceptet.
Volvokonsulten och projektledaren Helmer Petterson var drivande för projektets tillblivelse. Bilen ritades av Helmer Pettersons son Pelle Petterson som vid tillfället var praktikant på det italienska designföretaget Frua i Turin. Företaget hade startats av Pietro Frua (1913-83) strax före andra världskriget, och Frua hade ett finger med i spelet då P1800 skapades. Hans sextiotalsbilar hade just den typiskt italienska och skulpturala elegansen, som även kännetecknar P1800.
TV stjärna
B18-motorn konstruerades till stor del av Per Gillbrand. De första årsmodellerna utrustades med dubbelförgasare av märket Skinners Union, då gav motorn en effekt om 100 hk. Senare ökades detta till 108 och 115 hk, och med B20-motorn med insprutning (1970) till 135 hk. P1800 var en av de första serietillverkade bilarna som försågs med skivbromsar. Framhjulen hade skivbromsar av märket Girling.
P1800-modellen fick stor popularitet genom den brittiska TV-serien Helgonet, där Roger Moore körde en vit P1800 med registreringsnumret ST 1, där ST uppenbart står för Simon Templar (St är även en förkortning av Saint eller Helgon).