Folkracebil
Folkrace körs med förhållandevis billiga bilar och hastigheten i racet ska inte överstiga 80 km/h. Sporten folkrace importerades till Sverige från Finland i början av 1980-talet. På finska heter sporten jokamiesluokka vilket betyder ungefär ”klassen för vem som helst”. Grundtanken med folkrace är att det inte ska vara dyrt eller krångligt att delta. Här krävs inte något snabbt vrålåk eller avancerad utrustning. Startavgiften för en tävling får vara max 300 kronor för seniorer och max 200 kronor för juniorer.
I Sverige kördes de två första tävlingarna i folkrace under vintern 1981. De blev en stor succé och innan året var över hade över 3 800 personer skaffat sig folkracelicens. Det är fortfarande så att licens krävs för att få tävla och i licensavgiften ingår en försäkring. Licenskurser arrangeras i samarbete med Svenska Bilsportförbundet. Man får tävla i folkrace från 15 års ålder (juniorklass). Från 18 års ålder kan man tävla i seniorklass. För seniorer finns damklass, herrklass och veteranklass.
Nu för tiden hålls det ungefär 600 folkracetävlingar i Sverige varje år, inklusive de välkända evenemangen Semesterracet i Vimmerby och Folkracefestivalen i Motala. Det finns ungefär 130 banor runt om i landet och varje år brukar kring 450 tävlingar gå av stapeln. Folkrace körs normalt på banor av packad jord och grus. Även när det körs på asfalt brukar den snabbt bli dammig och lerig.
I Sverige är det normalt sex bilar per heat, och det kan blir rejält trångt – särskilt i första kurvan! Räkna med att din bil kommer att bucklas till under loppet, kanske snurra runt och eventuellt till och med hamna utanför banan och behöva dras loss från jordvallen.
Folkrace
Folkrace är en bilsport i Sverige. Folkrace körs på banor av grus eller asfalt med täckta bilar som är typbesiktigade i Sverige. Bilarna måste var byggda enligt vissa säkerhetsföreskrifter; bland annat skall de ha skyddsbur. Innan varje tävling skall alla tävlingsbilar besiktigas av teknisk funktionär så att de håller de säkerhetskrav som ställs i reglementet. Maxhastigheten ska inte överstiga 80 km/timme, men det finns de som kör fortare ändå. Banan ska dock vara byggd så man inte ska kunna komma upp i högre hastighet.
Folkrace är en bilsport som körs med äldre vanliga bilar. Därav kommer begreppet ”folkracedöden” som syftar på att många bilar körs sönder i folkrace under den tid mellan då de är användbara som bruksbilar till dess de fått status som klassiska entusiastbilar. Därför har man på senare år gjort förändringar i tekniska reglementen, så att till exempel 16 ventils-teknik är tillåten, vilket automatiskt medför att nyare bilar kan användas. Men turbo och fyrhjulsdrift är inte tillåtet.
Utrustning
Den utrustning föraren måste ha ska vara av flamsäkert material och består av: overall, handskar, skor, balaklava, stödkrage för nacke (alternativt Hans / FHR-skydd) samt en hjälm med maxvikt 1200 gram (används Hans/FHR-skydd 1900 gram) som skall vara godkänd för folkrace packages and web page editors.
It is a long established fact that a reader will be distracted by the readable content of a page when looking at its layout.
Tävlingsregler
Man kan börja tävla i folkrace, i juniorklass, det år man fyller 15 år. Från det år man fyller 18 år tävlar man i någon av seniorklasserna: Herr- eller damklass (det år man fyller 50 får den tävlande välja att tävla i seniorklass eller veteranklass).
Anbuds försäljning
Efter varje tävling är alla bilar som kommit till start till salu.
Under tävlingen, fram till max 15 min efter tävlingens avslutande, får vem som helst, lämna anbud på tävlingsekipagen, förutsatt att budgivaren uppnått ålder för att tävla i folkrace.
Alla tävlingsbilar är ute till försäljning för 8 000 SEK + 200 SEK/anbund i administrativ avgift som tillfaller arrangören.
Bilar som ställer upp i fler än ett lopp vid flerdagarstävlingar blir till salu efter sista körda lopp.
Efter anbudstiden gått ut sker en lottdragning på lämnade anbud. Denna förrättas av domare/tävlingsledare.
Personlig utrustning såsom förarstol, bilbälten, fönsternät, incarkamera och ibland personlig ratt (under förutsättning att det finns en ersättningsratt) får dock demonteras innan försäljning sker.
Regeln om tvångsförsäljning vid bud har införts för att på ett enkelt sätt hålla nere kostnaderna för hela sporten; om man är tvungen att sälja bilen för 8 000 kr så är förhoppningen att man inte lägger ner mer pengar än så på att iordningställa bilen inför tävling in the middle of text.
Folkracebil Folkracebil Folkracebil Folkracebil Folkracebil Folkracebil Folkracebil