Extreme E är en radikal terrängracingserie i de mest avlägsna hörnen av planeten påverkad av klimatförändringar. 10 lag, bestående av en manlig och en kvinnlig förare, tävlar för att lyfta fram globala problem och inspirera nästa generation.
En extrem bilsport med elbilar i tuff terräng där varje team består av två förare, en man och en kvinna. Förarna turas om att köra i varje tävlingsmoment. Tio team tävlar och inleder med att köra två kvalomgångar, uppdelat i två heat per omgång.
FIA-sanktionerad
Extreme E är en FIA -sanktionerad internationell terrängracingserie som använder elektriska stadsjeepar med specifika silhuetter för att tävla i avlägsna delar av världen, som den saudiarabiska öknen eller Arktis . Alla tävlingsplatser är valda för att öka medvetenheten om vissa aspekter av klimatförändringen och Extreme E upprätthåller ett ”Legacy Program” som avser att ge socialt och miljömässigt stöd för dessa platser. Serien främjar också jämställdhet inom motorsport genom att kräva att alla lag består av en kvinnlig och en manlig förare som delar lika köruppgifter.
Den första säsongen började med Desert X-Prix i Saudiarabien i april 2021. Team X44 är titelförsvarare.
Började 2018
Extreme E började 2018 som ett projekt ledd av Formel E -grundaren Alejandro Agag och tidigare föraren Gil de Ferran . Serien presenterades för allmänheten i januari 2019 med ett evenemang i London . Tillkännagivandet skedde ombord på fartyget St Helena som skulle fungera som ”flytande paddock ” i serien, och introducerade även Continental som däckleverantör och det brasilianska företaget CBMM som niobleverantör för fordonstillverkningen. Ali Russell utsågs till Chief Marketing Officer, medan Red Bulls sportchefer Kester Wilkinson och Nina Dreier skrev på som event- och marknadschefer.
Det första laget att engagera sig i serien, Venturi Racing , tillkännagavs i maj 2019 (även om de drog sig tillbaka innan den första säsongen). Ett par månader senare var det tyska laget Abt Sportsline det andra laget som gick med i serien.
I juli 2019 visades en första prototyp av seriens fordon, Odyssey 21 , upp på Goodwood Festival of Speed och i december 2019 avslöjades den preliminära kalendern för den första säsongen 2021, med tävlingar i Senegal , Saudiarabien , Nepal , Grönland och Brasilien .
2020 började serien att väcka uppmärksamhet genom att Ken Block tävlade i Extreme E-bilen i sista etappen av Dakar-rallyt i januari och i september tillkännagav Formel 1- världsmästaren Lewis Hamilton skapandet av sitt eget Extreme E-team, kallat X44 .
F1-mästare
Tidigare F1-mästare och Hamiltons långvariga lagkamrat och rival , Nico Rosberg gick också in i sitt eget lag i tävlingen med Rosberg X Racing, liksom medmästaren Jenson Button med JBXE ; Button körde också 2021 Desert X-Prix för sitt team. Ett sexdagars förarprov hölls nära Châteaux de Lastours i södra Frankrike i slutet av september och början av oktober, med bland bekräftade serieförare några välkända racerförare som Valtteri Bottas , Sébastien Loeb och Jean-Éric Vergne .
I november 2020 levererades fordonen till teamen som sedan kunde applicera sina färger och bekanta sig med bilen och dess verksamhet. Teamen var begränsade till 100 km privata tester. Ett gemensamt test med åtta team och en racesimulering hölls på MotorLand Aragón i december.
St Helena avgick från Liverpool den 20 februari 2021, med utrustning och 9 bilar för den första tävlingen i april och anlände till Jeddah den 14 mars.
Lagen består av en kvinnlig och en manlig förare, som delar lika köruppgifter. I varje pass måste laget klara två eller fyra varv (beroende på banans längd), där båda lagmedlemmarna delar sin körtid på hälften. Förarväxlingen sker i en avsedd ”växlingszon”, där en hastighetsbegränsning och en minimal växlingstid upprätthålls av säkerhetsskäl.
Extreme E utveckling
Formatet för Extreme E-tävlingshelgen utvecklades under de tre första säsongerna. Under det nuvarande formatet består en helg av två separata omgångar, en på lördag och den andra på söndag. Tävlingen startar med två kvalificeringspass, vardera bestående av två fembilsheat. Sedan äger ett par officiella tävlingar rum för att avgöra evenemangets vinnare. Kvalificeringen är utformad så att varje lag tävlar i två heat, ett för varje pass. Ett lags slutplacering bidrar till de sammanlagda kvalresultaten, baserat på mellanpoäng (10, 8, 6, 4 och 2 för varje heat).
Mästerskapspoäng tilldelades för totalt kval under säsong ett – enligt det nuvarande systemet är det bara vinnaren av ett kvalheat som tjänar ett mästerskapspoäng. Kvalresultaten avgör till vilket lopp varje lag går vidare: de fem bästa kvalspelarna går vidare till ”Grand Final” och de fem nedersta till ”Redemption Race”. Den stora finalen avgör positionerna ett till fem i den slutliga tävlingsklassificeringen, där Redemption Race dikterar positionerna sex till tio.
Dessutom definieras en ”super sektor”, där två extra poäng delas ut till det snabbaste laget genom den sektorn under evenemanget. Under en session kan en ”Hyperdrive” användas per varv, vilket ger extra kraft i fyra sekunder.